Ett säkert vårtecken

Förutom sedvanliga vårtecknen i naturen så kan jag skönja den annalkande våren i annonser på Blocket, närmare bestämt via antalet säljannonser på Ölandssten. Under vintern har ägarna till ölandsstensgångar slutligen tröttnat på de svårskottade ytorna och bestämt sig för att riva upp och ersätta dem med enklare gångar (i nio fall av tio med trumlad betongsten).

Så när våren nalkas ökar antalet annonser som denna http://www.blocket.se/vi/21279858.htm?ca=11_s. Tyvärr så har både säljare och de få köpare helt fel bild av priset, som jag tror är för högt. Mitt riktpris är 100 kr per kvm och då utgår jag från att jag får hämta stenen i en hög som annonsens. Det innebär att man måste hämta på tomten, bära själv och lasta på släpkärra. Och det är ett på tok för högt pris. Hade stenen legat på pall vid gata så är det ett rimligare pris i sammanhanget.

Vidare så misstror jag den utannonserade mängden. Det ser inte ut att vara några 21 kvm på bilden. Själv betalar jag för den mängd jag hämtar. Mängden mäter jag genom att hålla koll på antalet släpvagnsflak jag fyller. Mät upp släpvagnsflaket innan du kör igång, lägg stenen som om du skulle lägga en uteplats (nåja inom rimliga gränser) och håll kollantalet lager. Utgå aldrig från säljarens uppgift om mängden, den är alltid fantasifullt inflaterad. På pall räknar du på samma sätt antalet stenvarv och multiplicerar med pallens mått.

Personligen tror jag docka att ROT-avdraget kommer innebära att fler än vanligt kommer att riva ut den gamla stenen vilket kommer att öka utbudet och därmed sänka priset. Så den kloke väntar, hösten är normalt en bättre tid att köpa. Alla vill få bort stenen innan snön kommer och då avtar viljan att vänta på näste köpare.

Bland alla vårtecken är det dock glädjande att se en ökande frekvens av Ölandssten till salu. Men lika lite som det är T-shirts väder än, är det köpvärt att nappa annat än för den desperate.

Kommentarer

Populära inlägg