Den egyptiska triangeln

Redan när vi gjöt i helgen påtalade fru Sisyfos att fundamentet bar i väg från en rät vinkel till muren. Ögonmåttsmässigt började jag redan misstänka detsamma igår ( ja vi män fattar ju lite trögt och lyssnar absolut inte när vår bättre hälft påtalar saker under processen). Därför föresatte jag mig att undersöka detta igår och rätta till det vid nästa formsättning och gjutning.

Vad gör man då man inte har avancerade mätinstrument och ska kontrollera räta vinklar? Jo, man använder sig av den egyptiska triangeln. En egyptisk triangel är en rätvinklig triangel vars sidor förhåller sig till varandra som talen 3, 4 och 5. Här drar sig läsaren måhända till minnes den grekiske matematikern Pythagoras som formulerade pythagoras sats; kvadraten på hypotenusan är lika summan av kateterna i kvadrat. Med den formulerad så gäller att tre positiva heltal a,b och c utgör en pythagoreisk trippel om de uppfyller pythagoras sats. Vid sidan av den klassiska pythagoreiska trippeln (3,4,5) fann antikens tänkare andra tripplar i (5,12,13), (8,15,17) och (7,24,25). Kära läsare, roa dig gärna med att kontrollräkna dessa pythagoreiska tripplar. Vem vet när du kan komma att behöva dem?

Så precis som alla tiders hantverkare tog jag hjälp av antikens hjälpmedel. Jag mätte ut en sträcka om 3 meter på murens baksida parallell med framsidan, med start där skrotstensfundamentet angör muren. I vardera punkt satt jag en skruv. I ena skruven fäste jag sedan ett måttband och bad äldste sonen hålla fast 9 metersmarkerinegn vid den andra skruven. Själv så nöp jag till måttbandet vid 5 metersmarkeringen och sträckte båda sidor. Lodrätt nedanför 5 metermarkeringen kunde jag markera vart skrotstensmuren skulle sikta för att ligga i rät vinkel till ölandsstensmuren. Linjen markerades därefter genom att en lång regel lades längs denna linje.

Som synes bär muren iväg men nu hinner jag korrigera avvikelsen tidigt. Därefter var det ett enkelt jobb att skruva ny form, inför helgen, på plats.
Tänk vad kul det är att ta hjälp av urgamla hjälpmedel och reflektera en aning över deras ursprung.

Kommentarer

Populära inlägg