Den första trappan

Trappan som leder upp till den övriga trädgården, bredvid köksträdgården, är egentligen mitt förstlingsverk bland allt det som nu kan ses. Ska man vara riktigt ärlig så föregicks trappan av en prototypmur, men den är nu ifärd med att täckas över. Jag kommer att återkomma till prototypmuren i ett senare inlägg.



Trappan bredvid köksträdgården var, som sagt var, mitt förstlingsverk. Det var här jag utarbetade de principer som gäller för allt fortsatt stenarbete. Stenarbetet ska se ut som om det är kallagt, dvs inget synligt bruk i fogar, och på så sätt påminna om de stenvastar och murar som finns på Gotland och Öland.


Trappan är 120 cm bred för att två personer obesvärat ska kunna passera varandra. Varje trappsteg är 32 cm djupt och 16 cm högt. Till höger om trappan ligger köksträdgården och till vänster ett valv, som knyter köksträdgårdsetagens nivå till vårt hus, som skymtas längst till vänster. Valvet är egentligen ett blindutrymme, men som synes fylls det kvickt av barnens skrot. Inne i valvet kan berget skymtas, men min ambition är att sätta en lämplig dörr i öppningen.


Första steget vilar på ett betongfundament som i sin tur vilar på och är förankrat i berget. I och med att trappans lutning är brantare än bergets, har varje stegs plattform, bakom den synliga ölandsstenen, måst byggas upp med murad skrotsten. Detta har gjort trappans konstruktion homogen ända ner till det berg som allt vilar på.

Kommentarer

Populära inlägg