Be careful what you wish for...

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så har min granne, residenten givit sitt medgivande att ta ner trär och buskar längs vår gemensamma tomtgräns. I helgen som gick så försvann gullregnet vid komposten och givetvis måste jag ju visa allt i bild. I bilden nedan ses gullregnet bakom den nya komposten, med grenar som ringlar sig som ormar om varandra. Buskarna som ses ovanför den gamla komposten tog residenten ner själv.


Igår tog jag en bild för att visa hur det ser ut nu. Inga buskar överhuvudtaget, bara rent och snyggt. Eller? Vid närmare eftertanke insåg jag att mina komposter, som inte är några skönhetsverk, skylts av de nyss nedtagna buskarna och nu är helt synliga för residenten. Från residentens håll ser det rent för j-ligt ut, så jag måste nog flytta komposten inom kort. Jag kan ju inte återgälda samarbetet och vänligheten med ett ögonsår. Så här såg det iallafall ut igår.I valborg ska jag ta ner en asp med residentens goda minne. Aspen har sin rot på residentens sida men hela trädet står snett lutat in över vår tomt eftersom den vuxit upp som sly under en fullvuxen tall. Den lövar och skräpar och har varit ett ögonsår bland alla rakvuxna träd men nu ska den äntligen tas ner. Jag hann börja lite förra veckan genom att ta bort några lägre sittande grenar.

Men det är ett rejält träd som inte kan fällas på en gång. Som aspen står lutad riskerar den att skada murverk om den faller fel. Så jag måste ta ner den bit för bit från toppen och för att lyckas med det måste jag klättra upp dit först. Det är tur att jag har en rejäl stege men jag vill inte negligera riskerna med att klättra upp så högt. Med tanke på de skador jag skulle få om jag föll ner så är det bäst att låta bli att falla överhuvudtaget.

Bästa sättet att minimera riskerna är att ta det lugnt och låta nedtagningen ta tid. Stressar man så blir det tokigheter. Blir det tokigheter så blir det heller inget blogginlägg på måndag som visar platsen efter nedtagningen, så håll tummarna.

Kommentarer

Populära inlägg