Komposten

Helgen som gick kom helt att ägnas åt kompost. Som jag tidigare skrivit så måste jag gräva fram berget under marken där vårt monster till kompost står. På berget ska i sin tur det byggas stödmurar. I bilden nere kan ni se hur vårt kompostberg tornade upp sig i sin lastpallsform förra helgen.Så denna helg skred jag och min fru till verket med att flytta monstret. Vädret var klart och soligt men otroligt blåsigt, så det var bara att ta på toppluvorna och tjocka fleecejackor för att kunna stå pall. Den nya komposten anlades strax nedanför den gamla komposten, dvs i mellanrummet mellan cementblandaren och den gamla komposten i bilden nedan.

Det är praktiskt att anlägga den nya komposten nära den gamla då det är arbetsamt att flytta kompostmassor. I vårt fall blev det enkelt i och med att det bara blev fråga om att ställa sig på den gamla komposten och skyffla allt okomposterat ner i den nya. Bara och bara, förresten, det var tungt göra men min fru skyfflade kompost som en hel karl i bilden nedan.

Medan min fru skyfflade omkomposterat kompostmaterial fixade jag till en ramp till de övre terrasserna. Rampen är en nödvändig förutsättning för att kunna flytta massor uppåt och avsåg att använda färdig kompost till jordförbättring i de övre terrasserna. Såväl rampen som den nya komposten är som synes byggda av överblivet och temporärt lagrat material. Arga snickaren hade aldrig låtit mig behålla det överblivna material, men jag hade aldrig tillåtit honom aldrig tillåta mig att ha det. Jag återanvänder allt till dess det faller sönder eller blir obrukbart.

Med rampen klar hjälptes vi åt att skyffla okomposterat material till den nya komposten och rätt snart avtäckte en fin mörk väldoftande kompostmylla, redo att användas. Men att forsla stora massor uppåt är hart när ogörligt, om man inte har maskinell hjälp. Så i och med helgens kompostflyttande var det säsongsstart för min motordrivna skottkärra Slitvargen. I bilden nedan syns kompostmyllan som väntar på att flyttas och Slitvargen som väntar på att flytta den.

För ordningens skull är det också på sin plats att visa vart komposten ska. I bilden nedan ses en av de övre terrasslådorna som ska jordförbättras med kompost. Den L-formade terrasslådan fylldes med sållad jord förra året, och vinterns snö, is och frost har fått materialet att sjunka ihop. Genom att använda säsongsväxlingar på detta sätt slipper jag kompaktera jorden när den förs på plats. Inför påföringen av kompost har marken rensats från eventuell växligthet och ytlagret har luckrats upp och krattats till.
Därefter var det bara att skyffla kompostmylla i Slitvargen, köra upp alltsammans till terrassen och fylla på i terrasslådan. Det blev lite extra meckigt i och med att vi varit slarviga när saker lagts i komposten. Vart efter vi fyllde på i Slitvargen sorterade vi ut växtmarkeringar av plast, plastkrukor, leksaker osv och lade det i hinkar. Initialt var vi dessutom fundersamma över vad vi skulle lägga all kompostmylla som blev över. Vi gjorde nämligen bedömningen att mängden kompostmylla vida översteg terrasslådans behov. I bilden nedan har vi grävt oss igenom en tredjedel av kompostmyllan och en fylld Slitvarg står redo att forsla upp ännu en laddning.

När helgen nalkade sig sitt slut var terrasslådan jordförbättrad med kompostmylla och fylld, och komposten var tömd. Vi hade kört upp 23 fyllda Slitvargar, där var och en tog 130 liter. Vi hade med andra ord terrasslådan med lite drygt 3 kubikmeter kompostmylla. Både jag och min fru var förbluffade över mängden som gått åt. Men jisses vad fint det blev i terrasslådan i bilden nedan. Nu väntar terrasslådan på växter.
Kvar i komposten fanns nu bara en halv Slitvarg av kompostmylla som vi fördelade i en annan rabatt. Genom att kompostera allt vårt och en del av våra grannars trädgårdavfall, gräsklipp, löv, kvistar hade vi fått 3 kubikmeter av det bästa jordförbättringsmedel man kunde önska sig. De lastpallar som utgjort formen för den gamla komposten var inte inte mycket mer än papier maché och revs för vidare transport till soptippen. Inte ens jag kan hitta ett nytt användningsområde till trä som smulas sönder för hand. Efter helgens insats av man och fru Sisyfos kan grävandet efter berg återupptas.

Kommentarer

Populära inlägg