Tekniktrassel

Nu har jag kämpat med att lägga upp bildspelet i två dagar utan framgång, och fått en inblick i den nya underbara värld av online support som väntar. Jag har använt Windows movie maker för att göra ett bildspel, vilket ska vara ett format som kan läggas upp i Blogger. Bildspelet är 640 kB stort samtidigt som begränsningen går vid 100 MB, dvs gott om spelrum.

Men jag får samma felmeddelande hela tiden, kontakta Bloggers online support och uppge felmeddelandet. Det är bara det att det är omöjligt, online supporten är en blogg i sig själv, men med den skillnaden att det är lögn i helvete att skriva ett inlägg. Jag har dock lyckats hitta fler som påtalat samma problem, men det finns inga lösningsförslag på problemet över huvudtaget.

Vi är ju redan i de sociala nätverkens era, där internet revolutionerat kommunikationen och informationsbytet. Framtiden ska ju bygga på att stora nätverk av altruistiska individer utbyter erfarenheter och gemensamt utvecklar, såsom tex Linux har vuxit fram eller som många onlinespel som WoW eller CS är utformade.

Men i denna fråga, som uppenbarligen fler erfarit, fanns ingen hjälp att få, vare sig från nätverket av aktiva och definitivt inget från Blogger. Skrapar man således lite på denna till synes altruistiska gratisvärld vi alla hoppas ska finnas där, så finns inget annat än intet. Jag antar att när Potemkin-kulissen fallit så reagera de sociala nätverken på internet som Egyptens gräshoppor, och drar vidare till nästa illusion.

Det är förmodligen här vi hittar internets moment 22. Alla vill ge sken av att erbjuda det som förväntas i verkliga livet, dvs varaktighet och service. Eftersom affärsiden, dvs förmågan att överleva ekonomiskt, i bästa fall är diskutabel, så skapar man bara kulisser av dessa åtaganden och när denna bluff genomskådats av tillräckligt många användare så hoppar man vidare till nästa nya stora grej.

I sammanhanget är jag väl alldeles för gammal eftersom jag är uppvuxen i tron att det kostar för att få kvalitet. Här sitter vi och använder ett gratismedia, där jag skriver och du läser, men när vi skådar denna givna häst i munnen, vilket man inte ska enligt talessättet, så finns där ingenting. På något sätt ska jag dock lyckas med att få upp mitt bildspel, men det blir inte via den obefintliga supporten iallafall.

Kommentarer

Populära inlägg