Handen i kaklet

I helgen som gick var jag gräsänkling. Fru Sisyfos åkte till sin hemstad för att träffa klasskompisar från grundskolan. För att överraska henne beslutade sig herr Sisyfos för att göra en riktig kraftansträngning med muren. Vädret var aningen varmare, men fortfarande under normaltemperaturen för årstiden. Delmålet var att nå väggen med muren men det är långt kvar där vi lämnade muren för fjorton dagar sedan.

Säsongen bjuder inte på många ytterligare möjligheter, vi dansar redan på slak lina när det gäller vädret och gjutning. Därför tog jag en extra dag ledigt, införskaffade en 5 liters dunk med Sika Frostskydd/Accelerator, 10 säckar cement och två armeringsnät. Det var nu eller aldrig, med andra ord, så häng med på tre dagars kraftprov.

Dag 1, fredag;

Dag 2, lördag;


Dag 3, söndag;Sådärja, där satte jag handen i kaklet. Muren har anlöpt huset och får jag bara någon/några dagar till så bygger jag också lite på höjden så att hela muren reser sig över berget i bak-kant. Det kom att gå åt 9 säckar cement och det fungerade utmärkt med frostskyddstillsatsen. Om något så gjorde tillsatsen att det blev än mer brått att få i betongen, i och med att den brann snabbare nu, men ändamålet helgar medlen.

Rejält trött efter tre dagars kraftmätning kan jag nu glatt bocka av ännu ett delmål. Med årets insats har jag ett utomordentligt utgångsläge inför nästa säsong. Då ska vi bara bygga upp muren ytterligare 2,2 meter.

Kommentarer

Populära inlägg