Slutspurt

Låt mig bara inleda med att säga regnet är min nuvarande vän eftersom det håller frosten borta. Men det är en miserabel vänskap som gör tillvaron tyngre än den behöver vara. I helgen fördjupades vår vänskap och det var länge sedan jag arbetade under så miserabla förhållanden. Blött, kallt, lerigt, halt och tungt men ingen frost. Men och det är ett stort men, det var en mycket produktiv helg.

Tack och lov så blev helgen uthärdlig då min fru och min yngste son hjälpte till. Min fru, detta fyrbåk av klokskap, lyckades till och med introducera en processförbättring som fick mig att gjuta mer betong än jag någonsin gjort på en dag. Men låt mig rekapitulera helgen kronologiskt. Förra helgen lämnade jag muren för en klassåterträff och lämnade därför detta utgångläge inför denna helg.
Jag ägnade en dag åt att torrpussla muren och spola rent med högtryck. På så sätt var jag redo att gjuta det största parti mur jag någonsin gjutit på en dag.

För att klara denna gjutning, som jag beräknade skulle ta en dag i anspråk, bad jag min fru om hjälp. Jag hade lagrat upp med 10 säckar cement och 5 liter Sika Frostskydd. Trots det gynnsamma(??) vädret litade jag inte riktigt på förutsättningarna och valde därför att skydda mig med Frostskydd(!!).

Initialt var tanken att min fru skulle bistå med att fylla sand och grus i hinkar, som jag sedan skulle blanda till betong. Men min fru ville bistå med mer så hon deltog även i ifyllnaden av betongen. Där kläckte hon förbättringsiden att vi istället för att sleva i betongen framifrån så skulle jag hälla i den försiktigt bakifrån/ovanifrån, och hon skulle då fördela ut den och packa den på plats.

Detta innebar en radikal produktivitetsförbättring och betongen formligen flög i formen. Rätt snart började jag ana att cementen inte skulle räcka, varför vi i all hast åkte iväg och införskaffade ytterligare tre säckar. När skymningen föll hade vi fyllt formen med betong och all cement var slut. Vi hade blandat till närmare 1,1 kubikmeter betong vilket vägde runt 2,5 ton! Jag har aldrig tidigare gjutit den mängden på en dag och att så blev fallet är främst tack vare min frus råd och dåd. Personligen var jag trött men inte urlakad, vilket däremot min fru var men tillsammans kunde vi blicka på en rejält dagsverke.

Förmodligen blir detta sista gjutningen för säsongen. Ska jag göra mer så måste jag införskaffa stora mängder armeringsnät och sätta om formen, vilket jag misstänker blir mycket väsen för ingenting så här sent på säsongen. Därför kan det vara på sin plats att blicka tillbaka och se vad som gjorts här. Den minnesgode kommer säkert ihåg att jag för lite drygt en månad sedan lade de första stenarna på plats på denna mur.

Med helgens insats så har jag onekligen åstadkommit en hel del, med benäget bistånd av fru Sisyfos. Det är ju till och med så att Sisyfos själv blir imponerad.

Kommentarer

Populära inlägg