En ledig dag

Igår tog jag ut en ledig dag från jobbet för att ordna lite hemmavid. Mitt lager av betonggrus och makadam var slut och behövde fyllas på.
Medan jag ändå var hemma och tog emot massorna så passade jag på att åka iväg och hyra en 75 kilos vibrationspadda på Hyreshuset. Jag var aningen fundersam hur jag skulle få upp den dit den skulle men med min trogna Slitvarg så var det bara att köra upp.Det har således blivit dags att göra det sista momentet på de övre terrasserna. Jag ska stenlägga den sista uteplatsen och behövde därför "padda" till underlaget. Till min förvåning så visade sig vibrationsplattan vara elektrisk när jag hämtade den, men varför inte. Det visade sig dock vara ett fasligt sjå att hålla bort elsladden när "paddan" går fram. Resultatet blev dock ett jämnt och stabilt underlag varpå nu sten ska läggas.Lagom när jag lämnat tillbaka "paddan" hade allt material lossats. Jag hade fått 5 kubikmeter vardera av betonggrus och makadam, ungefär 11 ton av vardera sort. Jag beställde lika mycket i augusti förra året så då får man en liten indikation på all den vikt som Sisyfos flyttar.Det var nu dags att börja såga till ölandsstenar till uteplatsen. Som vanligt så börjar vi i hörnen och väl på plats ser det ut som man slängt in en prinskorv i en korridor.För att ha koll på nivåer så lade jag ut en riktsten i mitten av platsen, så att jag kan stämma av alla stenar mot den vart efter de läggs. Jag passade även på att såga till armeringsnät som ska läggas i betongen som stenarna ska fixeras i. Armeringsnätet kommer vara det som binder ihop stenarna med varandra, men jag sågar till dem efter stenarnas storlek eftersom det är bökigt att vandra omkring på ett stort nät.Som en lätt avslutning på en produktiv dag så grävde jag rent kanten i området där nedre muren ska vinkla av uppåt. Snart dags att börja gjuta fundament.

Kommentarer

Populära inlägg