K A T A S T R O F

Här tror man att det är snitslad bana. Bara att blanda, gjuta och lägga stenar på plats. Det började bra, betongblandaren rullade som vanligt igång den första betongsatsen. Sisyfos hade lagt tre stenar på plats och var i färd med att lägga den fjärde.
Då helt plötsligt hör jag att betongblandaren slutar rotera men motorn fortsätter. Snabbt rusar Sisyfos ner och slår av motorn och konstaterar att något allvarligt inträffat. Eftersom blandaren enbart innehöll sista tömningen så tömdes den ner i hink och blandaren spolades ren. Fjärde stenen lades på plats och resten av betongen hamnade i sällskap med lite sten i stenkistan.
När det mest akuta var åtgärdat var det dags att kolla vad som hänt. Motorn gick men det överfördes ingen kraft till kuggkransen. Efter att ha plockat loss motorn kunde jag konstatera att drivremmen nött igenom platshöljet och hoppat ur. Stället där drivremmen nött igenom platshöljet syns i bilden nedan, som ett vidare u lite nedan för mitten i bilden.
Med viss möda lyckades jag sätta tillbaka drivremmen och montera den på plats. När jag återstartade den så hoppade drivremmen av nästan direkt, så jag tvingas nog konstatera att denna blandare nu gjort sitt.

Inför nästa vecka måste jag därför lösa en riktig nöt. Hur bär jag mig åt för att komma till Jula för att köpa en 80 kg tung betongblandare utan bil?

Kommentarer

Populära inlägg