Good or bad news?

Helgen bjöd på väder-pytt-i-panna. Regn och uppehåll om vart annat så vi, jag och min fru, fick utnyttja de öppningar som bjöds, när de bjöds. Så helgen kom att bjuda på såväl positiva som negativa nyheter. Låt oss börja med det positiva.


Med gemensamma krafter så planterades samtliga 10 träd. I samband med planteringen så stakades också träden för att säkerställa att de klarar höststormar och den annalkande vintern. Det visades sig också vara höstrea på perenner på Ella Trädgård så vi passade på att kompletteringsköpa och plantera fyra stycken Yucca filimentosa.

Vissa läsare har efterlyst mer översiktsbilder så därför klättrade jag upp på hustaket för att föreviga hur övre terrasserna nu ser ut. Lägg märke till hur stora de två träd vi planterade i början på säsongen i jämförelse med de vi nu planterat. Det händer saker minsann.
Helgens trista insikt bestod i att jag muren jag jobbat på under senaste tiden nu nått ett läge som kräver mer utgrävning.Logiken är enkel. Murarna måste placeras på fast underlag. Därför måste jag gräva fram stabilt berg och bygga upp fundament därifrån. Men att stå och gräva i stenblandad lera i ett trångt och djupt schakt i regn har få lockelser. Likafullt måste det göras och gjordes i helgen. Nu ska fundament gjutas under kommande veckan.

Kommentarer

  1. Vill bara säga att du gör ett fantastiskt vackert arbete. Hittade hit för ett tag sedan tack vare att du länkade till min stenhuggeri sida.
    Är därefter en återkommande läsare.

    mvh
    Stefan

    SvaraRadera
  2. Tack för de fina orden Stefan. Jag är lika intresserad av din sida och är imponerad över alla färdigheter du tillägnar dig. Din lyftkran, tex, har imponerat enormt och jag har flera gånger önskat ha något liknande. Vi får hålla varandra uppdaterade.

    Hälsningar Sisyfos

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg