Väderleksprognoser

 Det har varit en varm och torr sommar. Det har inte regna på länge och trädgården är i stort behov av lite nederbörd. Väderleksprognosen för dagen utlovade regn, i rikliga mängder och på nyheterna rapporterades det om enorma skyfall söderöver.

Under natten hade det mycket riktigt fallit lite regn och det såg olycksbådande ut på horisonten. Sisyfos plan var att arbeta så länge det gick och började med att spola rent mer sten för det fall att han skulle hinna gjuta något.


För att utnyttja tiden passade Sisyfos till stenar mot berghällen i en sådan följd att ett jämnt fall skulle erhållas.


På horisonten syntes tydliga regnmoln men Sisyfos tog chansen, blandade till en betongblandare och började gjuta in stenar. Det hade inte börjat regna när betongen tog slut så Sisyfos blandade till en andra betongblandare och gjöt in ännu några till stenar. Det hade inte börjat regna när denna betongblandare var slut varför Sisyfos i all hast blandade till en tredje betongsats och gjöt in än fler stenar. Och det var samma uppehåll när Sisyfos blandade till en sista halv betongblandare, en halv säck var sparad sedan tidigare, och gjöt därefter in de sista renspolade stenarna. När Sisyfos utpumpad bröt för lunch hade således tre och en halv betongblandare körts i högt tempo, med ett överraskande gott resultat.


Men det tog hårt på Sisyfos att köra så hårt så lunchen var välbehövlig vila. Sisyfos kan dra sig till minnes att han i yngre dagar blandat till tio betongblandare under en dag, något som nu ter sig omöjligt. Efter lunch spolade Sisyfos rent mer stenar, noga utvalda för att placeras mot huset men så att ett mellanrum skulle skapas mot det som gjutits på förmiddagen. Därefter blandades en betongblandare och stenarna gjöts på plats. Om ni tittar noga i bilden nedan ser ni mellanrummet som nu leder bort det vatten som rinner från berget.


Lagom när detta var klart så började det faktiskt småregna mot sen eftermiddag. För att inte köra helt slut på sig själv beslöt sig Sisyfos från att inte gjuta mer. I avvaktan på att det skulle bli ett ordentligt skyfall spolade Sisyfos rent skrotsten. Eftersom det aldrig riktigt blev något mer än ett småregn hann Sisyfos spola rent en hel del sten.

Så det blev inte mycket bevänt med regnandet, däremot satte farhågan om regn en ordentlig fart på Sisyfos som kom att uträtta långt mer än normalt.

Kommentarer

  1. Hej!
    Har följt din strävan i många år, men aldrig kommenterat. Har själv en villa på sluttningstomt, dock på västkusten med dess med spräckkilar tungjobbade och bångstyriga gnejs. Gratulerar till enastående resultat, både med kilar, betong och kalksten!

    Att jag kommenterar just nu är för att jag oroar mig för din grundmur. Kanske är det ett ickeproblem, men om du gjuter betong ute (som alltid kommer vara fuktig) direkt mot huset så kan den leda fram fukt till och genom grundmuren. Är det inredd källare bakom kan det vara/bli problem.
    Är det "inget" bakom grundmuren, eller en dräneringslösning på gång kan du förstås bortse från min farhåga, luftad i all välmening.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan och tack för din omtanke
      Du är inne på något som jag själv funderat ordentligt över. Huset står på en krypgrund och jag är medveten om fuktvandringen som kan ske från grundfundamentet som jag gjuter. Tack och lov så ser jag var husets gjutna grund är och man ser tydligt grundmurspappen som separerar den från suggorna som huset är byggt av. Så jag gjuter nu an grundfundamentet mot de grunddelar som ligger under grundmurspappen. De ovanför ska separeras mot suggorna med cellplastskivor som ska bryta fuktvandring och ge viss isolering.
      Det grundfundaments som jag gjuter av skrotsten ska dock led om det vatten som rinner runt huset. Här har man slarvat ordentligt från början och det är hög tid att rätta till det faktum att huset står i vatten redan nu.
      Stort tack för din omtanke och kommentera gärna om du ser att jag gör något galet.

      Slutligen måste jag bara lyfta på hatten för dig som jobbar med att spräcka gnejs. Det är ett rent helvete, jag lyckas aldrig få koll på ådringsriktningen, , så du är värd en rejäl applåd.

      Sisyfos

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg