Gjutstart

Vilken helg som bjöds. Vädret var fantastiskt och frostrisken får nog anses vara över. Därmed var det dags för att börja blanda bruk och börja gjuta. På fredagen passade jag på att åka och köpa åtta säckar med cement. På basis av min erfarenhet är det den mängd jag förbrukar under en produktiv helg, dvs om allt flyter som det ska. Cement är en färskvara och börjar härda direkt i kontakt med luften. Därför köper jag i regel endast det som ska förbrukas för att undvika svinn.
Årets inledande blandningsprojekt blev att lägga kant/krönsten till det som ska bli gång uppe på de övre terraserna. Kant/krönstenen ska läggas på betongavsatsen som avgränsar växtlådan till höger i bilden ovan. All krönsten lades inte på en gång, eftersom det inte fanns utrymme att stå ordentligt längst ner i bild, så där det inte ligger sten ska det gjutas fast sten. Ett snöre, som knappt syns i bild, markerar den linje och höjd stenarna ska läggas i.


Kant/krönstenarna läggs i en blandning som består av 1 del cement och tre delar betonggrus/sand. I bilden ovan ses blandningsstationen färdigställd, placerad så nära man rimligtvis kan komma mina snad och gruskasuner. All blandning av bruk utgår från volym och jag vet sedan tidigare att en säck med 25 kr cement ryms i en 20 liters hink. Därför står det följaktligen tre 20 l hinkar med betongrus/sand bakom cementsäcken.
Färdigblandad mix tippas sedan i en trekantig brukshink som jag sedan forslar på plats med min Slitvarg. I detta fallet skulle allt upp till den övre terrassen Slitvargen är gudasänd i dessa tillfällen, eftersom alla transporter, som sker uppåt, sker enkelt med dess motorhjälp.Samtidigt som jag lade stenar i bruk och knackade dem på plats och i våg, bistod min fru mig med att lägga bruk i fogarna mellan stenarna. När allt är klart täcker vi det med plast för att härdningen inte skulla förstöras av det varma vädret.

Kommentarer

Populära inlägg