Glidformar

Nu har jag nämnt glidformar så många gånger så att det är dags att visa glidformande i praktiken. För att rekapitulera så måste man göra formar om man ska gjuta med betong. Om man tittar på den information man får av olika betongsäljare, så är själva formarbetet omfattande, tidkrävande och dyrt.

Jag började själv i den änden och lade ner massor med tid på att bygga hållbara formar. Men eftersom dessa formarbeten är framtaget för yrkesmän med betongpumpar som gjuter allt i ett svep, så blev allt mitt arbete oerhört överdimensionerat såsom mitt arbete framskred. Via några engelska böcker kom jag i kontakt med glidformar och har sedan dess inte använt något annat.
I sin enklaste variant är en glidform inget annat än en boardskiva som ska hålla betongen på plats. Boardskivan i sin tur spjärnas på plats med enklare stag eller större tunga objekt. I mitt fall i bilden ovan hölls glidformen på plats av stora tunga stenar. Den stora stenen inne i formen ska bäddas in i betong och fylla ut tillsammans med annan stor sten. Den var dock så stor så att jag behövde ha den väldigt nära gjutstället.
Fundamentet förankrades i berget med nedborrade armeringsjärn som applicerades vart efter gjutningen framskred. I bilden ovan har jag gjutit så långt jag kunde första dagen. Två stora bumlingar har bäddats ned i betong mitt i formen och runt dem har jag fyllt ut med mindre stenar.På motstående sida från glidformen gjöt jag igen en större hålighet, vilket var nödvändigt för att ge en flygande start inför nästa gjutdag. Ska man vara krass är det inte optimalt att gjuta betong i omgångar, eftersom vidhäftningen mellan olika lager av betong är relativt dålig (det är ju inte klister jag arbetar med) vilket därmed försvagar konstruktionen. Tekniken med att dryga ut betong med renspolade stenar fungerar dock lite som lego. De uppstickande stenändarna fixerar påföljande betonglager, och kompenserar därmed lite för den svaghet man annars skulle få.

På söndagen spjärnade jag fast en ny boardskiva mot de gjutställen jag gjorde klart på lördagen. På så sätt skulle jag få grunden klar till hela fundamentet på en helg. Återigen har jag baxat in en rejäl bumling i formen före gjutning eftersom det skulle vara omöjligt att lyfta den på plats. Bilden nedan visar det tilltänkta gjutstället före.Bilden nedan visar gjutstället efter. Bumlingen har bäddats in i betong och av den syns bara toppen. Hela formen har fyllt med omväxlande betong och renspolad sten. istället för att ägna tid åt att bygga form har jag gjutit och kommit en bra bit på väg. Glidformar is the shit, med andra ord.

Kommentarer

Populära inlägg