Stenkista


I övrigt under helgen fyllde jag ut stenkistan som ska bli gång på den övre terrassen. Stenkistan fylls med bumlingar, sten och betong, och blir därmed homogen och icke frostskjutande. Perfekt för en gång med andra ord. Efter att ha murat dit krönstenarna som ska kanta gången, beskrivet i http://sisyfos-och-stenen.blogspot.com/2009/05/gjutstart.html, så var det dags att få bumlingarna på plats.

Bumlingarna är så pass stora att jag vill ha dem så nära gjutstället som möjligt så att det bara är att lägga ut betong och sen bädda ner bumlingarna i betongen. Därpå fyller jag ut utrymmet mellan bumlingarna med mer betong och vid behov passande stenar. Första steget var att använda bumlingar som var något sånär regelbundna och bygga upp en förhållandesvis regelbunden anslutning till glidformen.När man arbetar med relativt klena glidformar så går det inte bara att vräka på med sten och betong hur som helst eftersom då kalvar formen. När därför betongen och bumlingarna, som legat an mot glidformen, härdat över natten fyllde jag ut resten av utrymmet med oregelbundna bumlingar, stenar och betong.Så sakteliga tar jag mig därmed upp till rätt nivå för gången.

Kommentarer

Populära inlägg