Tung i kroppen - lätt i sinnet

Det är något med den fysiska utmattningens tyngd som jag finner välgörande för mitt sinne. En helgs kraftmätning har samma effekt som ett mentalt ögonbad. I takt med att kroppen mattas frigörs hjärnan från låsningar och loopar, och en svalkande själslig ro lugnar själen. När det sedan är dags för den ordinarie arbetsveckan är jag fysiskt trött men oerhört mentalt laddad. Under veckan så byts rollerna igen, kroppen återhämtar sig och sinnet tröttas ut och mattas av. När helgen sen kommer byts rollfördelingen vad gäller laddning/uttömning.

Det är kanske detta som fler skulle behöva i detta utbrändhetens tidevarv. Alla måsten, möten, middagar och mingel gör att ingen hinner landa i sig själv. Sinnet rusar på overdrive hela tiden, ständigt på spänn för att vara med, vara alert och socialt receptivt. Kroppens behov av fysisk aktivitet har förpassats till några enstaka strötimmar där sinnet ej kan få ro eftersom vi inte ens törs anstränga oss utan att samtidigt vara sociala.

Sir Isaac Newton stipulerade att var kraft har en lika stor motkraft, och jag tror att detta är ett resonemang som mycket väl också gäller vårt eget välbefinnande. När vi har varit fysiskt inaktiva så behöver kroppen lika delar fysisk aktivitet för att må bra. När vi har varit socialt aktiva så behöver sinnet lika delar social inaktivitet för att hämta sig. När sinnet har rusat på högvarv så behövs lika delar psykisk tomgång för att balansen ska återställas. Jag är väl förvisso extrem på mitt sätt, men jag tror att vi alla skulle må bra mycket bättre om vi balanserade vår kropp och själ på detta sätt.

Jag kanske ska slå mig in i kvacksalveribranschen i stället. Istället för Dr Åsa och Dr Phil presenteras Dr Sisyfos. Dr Sisyfos ordinerar alla att bära lite sten till helgen. Bär sten i ensamhet under en längre stund och känn hur sinnet töms på alla rusande tankar och känslor samtidigt som kroppen töms på krafter. Gå till sängs fysiskt uttröttad och vakna psykiskt pånyttfödd.

Kommentarer

Populära inlägg