Gång på gång

Snart 100 besök, kul. Jag kan se i min Google Analytics att det är en liten grupp nära och kära som hedrar mig med sina besök. Tack för att ni läser och bryr er om mitt lilla projekt.


Förra helgen var blev det möjligt att börja lägga gångplattor av ölandssten, i och med att kantstenarna var på plats på stenkistegången.

I helgen var det dags att börja lägga dit gångstenarna på plats. Mellan kantstenarna vill jag lägga sk crazy paving, dvs så att det ser ut som om stenarna fogats ihop slumpmässigt. men intrycket bedrar. Var sten har måttpassats till sin plats, sågats till för att passa och kanthuggits för att ge intrycket av en naturlig brottyta på kanten. Så första steget är att såga och passa till första stenen.

Som synes måste stenen upp i nivå med kantstenen och jag bäddar alltid ner mina stenar i styvt blandad betong. Styvt blandad betong är betong där jag inte tillsatts så mycket vatten, vilket gör betongen trög och inte speciellt lättarbetad. Stenen har som synes två öppna kanter, och om betongen blir för lös rinner den bara iväg åt det hållet.ölandsstenen läggs i en generös mängd betong, som pyser ut som en muffintop när stenen knackas på plats och i våg. Betongen får sedan sätta sig i en timme eller två, lagom så att den börjar härda, varefter jag skar bort det överflöd som finns utanför stenens sidor. Det bortskurna blandar jag sedan upp med lite vatten och fyller ut stenkistan med. Det sista får man egentligen absolut inte göra med betong enligt proffsen, men att använda det halvhärdade överflödet till utfyllnad har fungerat bra för mig.

I och med att jag sätter min sten i våt betong så kan jag bara sätt en sten åt gången. Skulle jag till äventyrs försöka sätta en sten vid sidan av den första, där båda stenar vilar i vått bruk, så rubbar jag den ena stenen om jag arbetar med den andra och vice versa. Därför tar mitt sätt att lägga gång tid, men vem klagar. Det är ju min tid, min fritid och min hobby. Ingen gnäller ju på golfbitna när de står som vore de kissnödiga och övar puttar i det oändliga.

Med första stenen på plats och betongen härdad över natten skapas det två sidor varemot jag kan lägga nya stenar. i bilden nedan har de sågats och passats för den plats de ska ha.

Dags att göra om övningen med styvt blandad betong, lägga och knacka på plats och i våg, låta härda en timme eller två och sen skära bort muffintopen. Samtidigt har min flinka fru passat på att foga mellan stenarna. Simsalabim så börjar man se en gång på gång.

Kommentarer

Populära inlägg