Äntligen

Hur hanterar man ett omfattande livsstidsprojekt utan att överväldigas av insatsen som krävs? Jo, genom att bryta ner allt i hanterbara delprojekt, sekvensiera delprojekten på grundval av de resurser som står till buds och därefter fokusera på och genomföra delprojekten vart efter.

Så här långt har året mest handlat om grundarbete, dvs allt det som måste göras för att varaktighet ska säkras, men som sen inte kommer synas. Tyvärr bedöms det mesta på grundval av synlig produkt, varför grundarbete är aningen otacksamt. Jag är tacksam, kära läsare , att du stått ut med allt ointressant grundarbete så här långt, men nu är det dags att bygga synlig mur på höjden.

Jag inledde året med att förklara att muren var tvungen att byggas från sin lägsta punkt och uppåt, vilket kan låta självklart. Men i detta fall komplicerades det av ett avgrundsdjupt sprängschakt och en lutande berggrund. Med sprängschaktet överbryggat är det nu dags att arbeta sig lager för lager uppför berggrunden. Följande bildsekvens visar hur muren börjar växa på höjden i helgen som gick.






Genomgående försöker jag ta med sidobilden, dvs bilden precis ovanför, som är tagen utanför ett fönster på bottenvåningen. Därmed hoppas jag kunna föreviga byggandet från en och samma punkt, vilket jag hoppas kommer visa murens tillväxt tydligare i ett bildspel.

Murbasen är förhållandevis bred, 65 cm, och på en direkt fråga om varför den var så bred av min fru hade jag inget bra svar. Jag är ingen byggnadskonstruktör, som kan räkna på påkänningar och dimensioner. Jag utgår från min egen intuition och med en så bred bas hoppas jag muren kommer att stå pall för det tryck som kommer från massorna muren ska hålla tillbaka.

Murens bredd var huvudorsaken att 10 säckar cement gick åt i helgen, men arbetet underlättas nu av att bygget sker i nära anslutning till cementblandaren. Eftersom det nu är en kort tid kvar innan frosten börjar komma så har jag satt som mål att nå hussidan med muren. Därmed har jag skapat ett bra utgångsläge att slutföra denna mur kommande säsong.

Ytterligare en fördel med att komma igång med muruppförande är att jag nu börjar göra slut på alla de högar med ölandssten som jag samlat på mig. Därmed frigörs utrymme som nu belamras med sten. Utrymmes som måste frigöras för att nästkommande delprojekt ska kunna startas. Sekvensieringen av delprojekten är som synes viktig den med.

Kommentarer

Populära inlägg