Arbetsknep

Den uppmärksamme läsaren har säkert märkta att jag bygger rakt genom att arbeta efter uppspända brandgula mursnören. Bilden nedan tex visar det mursnöre varefter krönsten lades i helgen.

Principen med spännsnören fungerar bra så länge som avståndet mellan snöre och det som ska byggas inte är för långt. Detta eftersom tanken är att det som ska byggas ska placeras lodrätt under snörets linje, och ju närmare objekt och snöre är varandra desto mindre fel kan det bli.

Men ibland blir avståndet mellan arbetsyta och snöre stort, vilket har blivit fallet nu när jag bygger mur längs ett lutande berg. Ett bra knep är då att spänna ett syftsnöre till en bit ovanför det syftsnöre du arbetar utifrån. Givetvis utgår jag från att syftsnöret/syftsnörena i vardera ända är spända från två riktbrädor som är i lod, varigenom du automatiskt får en vertikal mur vartefter du flyttar upp snörena.

När du sedan tittar uppifrån och syftar ner över båda syftsnörena kan du vara säker på att du syftar lodrätt när du bara ser ett snöre. I bilden nedan kan du se båda syftsnörena i och med att bilden är tagen lite från sidan. Blickar man dock lodrätt ner över snörena, så att man bara ser ett snöre, så sammanfaller det med murens sträckning. På så sätt kan jag försäkra mig om att syfta lodrätt, trots att avståndet mellan mur och nedersta syftsnöre är stort på vissa ställen.

Kommentarer

Populära inlägg