Lucköppning

Bloggen befinner sig nu i brytningstid mellan det som kan göras och planläggningen inför nästa säsong. Jag har redan lättat på förlåten vad gäller några av de projekt som vidtar nästa vår och det är dags att öppna ännu en adventskalenderlucka.


Bakom den stora mur som jag påbörjat under hösten avser jag anlägga en sk "infinity pool", en pool där utflödet av vatten sker över poolkanten vilket ger ett optiskt intryck av att vattenytan sträcker sig ut mot horisonten.


Tanken är att poolen ska ligga där preseningen ligger mellan stenhögen till vänster och den upp-och nedvända krukan till höger, och gå ända fram till murkanten som kommer gå parallellt med husväggen.

Just nu håller jag på att samla in så mycket information som möjligt om infinity pools, men jag har redan hittat en herre som anlägger en sådan i stockholmstrakten. Normalt brukar jag inte visa andra foton än de jag själv tar (av upphovsrättsliga skäl), men jag gör ett undantag här (och hoppas fotografen ifråga ursäktar).

Deras projekt är spännande och utmanande, men de har stött på patrull eftersom bergets sprickor ger ett omfattande läckage. Det ni ser i bilden nedan är hans fru som vattentätar den gjutna poolväggen strax under utloppet där vattnet ska rinna ut mot horisonten. Jag kan inte annat än uttrycka min beundran för de få som vågar spänna bågen mot himlen i mellanmjölkens land.


Jag ska göra det enklare med en enkel betonglåda, men prövningarna blir nog så stora ändå. Fortsättning följer när jag läst in mig mer på området.

Kommentarer

Populära inlägg