Återuppstånden ifrån de döda

Söndagen började med att sondera marknaden för nya cementblandare. Inte alls lätt. Internet är helt värdelöst just vad gäller denna produkt så det var bara att börja ringa runt. Fru Sisyfos, alltid ett sånt stöd, var beredd att följa med och inhandla en ny blandare men Sisyfos ville tänka på saken lite.

Så vad göra när man inte kan gjuta? Jo, återanvända all småsten som grävts ut och lagts på hög vid utgrävningen av jord.

Återanvända hur? Jo, lägga den runt dränageröret bakom nedre muren så att det inte riskerar knäckas vid återfyllningen.Återigen förvånas jag över att min fru hjälper till i de mest hjärndöda av aktiviteter. Jag finner någon form av masochistiskt njutning i dessa tillsynes meningslösa göromål, men jag förväntar mig inte att andra gör det. Därför blir jag överraskad, glad men framförallt oändligt tacksam att min fru förbarmar sig över sin envise man och delar hans lott. Med gemensamma krafter försvann högen snabbt.Och röret bäddades nu in i ett ordentligt lager sten med god dränageförmåga. På så sätt kom allt detta stenskräp till någon nytta. Nu blir det också lite lättare att gå bakom muren. När detta var gjort gjorde jag ett sista försök att få liv i blandaren, och genom att kila in en knivspets i strömbrytaren, så spratt blandaren igång. Jag vet att man inte ska göra vad jag gjorde, men ändamålet helgar medlen.


Makarna Sisyfos var då inte sämre än att åter ge sig i kast med att fylla stenkistan med betong och sten. Långsamt, långsamt går vi framåt. Återanvänder och finner nya användningsområden av oanvändbara ting.

Kommentarer

Populära inlägg