Ensam är stark

Förra året fann jag ölandssten som skulle slängas hos en granne som jag passade på att rädda från soptippen. Grannen var förstås glad över att stenarna kom till någon nytta och förvarnade om att de skulle göra om mer nästa år.

Det året och tillfället är nu kommet. I helgen kom grannfrun över på besök och nämnde att de skulle riva upp sten i veckan och lägga den åt sidan för mig. Så i går morse såg jag fyra hantisar som började riva i detta lagomt när jag gick till jobbet.

När jag kom hem så låg där en stöddig hög med ölandssten, uppskattningsvis 2,5 till 3,5 kubikmeter löst staplad ölandssten. Eftersom stenarna var en gåva, således gratis, och grannen förmodligen vill hålla tempot uppe för att få klart sitt projekt så föresatte sig Sisyfos att hämta all sten samma dag.Att riva och bära ner all sten till gatan tog åtta timmar för fyra polacker. Att hämta och transportera upp alla sten till oss tog fyra och en halv timme för Sisyfos. Slitvargen var ett utomordentligt hjälpmedel men Sisyfos fick klara sig utan honom de sista två timmarna. Belastningen hade laddat ur Slitvargen så pass mycket att den inte längre bidrog. Så de sista två timmarna gick Sisyfos för egen maskin på ren och skär envishet. Men högen blev borttransporterad och grannen tappar inget tempo på grund av mig i allafall.
Jösses vad slutkörd Sisyfos var när han till slut gjorde kväll.

Kommentarer

Populära inlägg