Pelare

För flera år sedan tillverkade jag gjutformar för att kunna gjuta toskanska pelare. Jag gjöt en första prototyp som stått sedan dess. Förra året efter monterade jag upp den där pelargången ska anläggas. Avsikten var att se om jag kunde förlika mig med att en pelare anslöt till muren till vänster. Som synes blir där en skuggspalt mellan mur och pelare.

Ska man vara trogen ursprungsintentionerna så ska det inte se ut så här. De gamla uppförde pilastrar, en sorts halvpelare, när pelararkader anslöt vertikala väggytor. Detta visste jag om när jag provmonterade denna pelare, och avsikten var om jag likafullt kunde förlika mig med denna avvikelse. Jag ville se om jag kunde bespara mig själv lite arbete och slippa göra nya gjutformar.Efter att ha tittat på detta under ett halvår kan jag konstatera att jag inte kan förlika mig med denna avvikelse mot ursprungsnormen. Först befarade jag att jag var tvungen att göra en ny uppsättning gjutformar, enbart för pilastrar. Nyligen insåg jag dock att det enkelt kunde göras med en lättmonterad falskvägg i befintliga formar. Så på söndagen kallade jag in Snick-Arn för att tillverka dessa falskväggar och gjutformsinterna stöd för de papprör som ska stå i mitten av formen. Som tur är har vi rätt så mycket olika material liggande så det var en dryg halv dags jobb att göra nödvändiga ändringar i tre av formarna.Med hjälp av fru Sisyfos fylldes sedan formarna med betong och täcktes med plast. Nu får vi vänta till helgen som kommer för att se hur det tog sig.Med den betong som blev över från denna gjutning och lite högtrycksspolad skrotsten gjöt vi sedan i och höjde golvnivån i pelargången. Hela golv nivån ska gjutas upp under säsongen. Nästa moment är att lägga slutlig golvsten och det sättlager den ska vila på. Kanske vi kan lägga första stenen till helgen?

Kommentarer

  1. Två som grindstolpar skulle inte vara helt fel rent designmässigt. Inte här hos oss i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Tack Robert. Nu blir jag hedrad över att du tittar in här. Jag kommer gjuta upp flera i år och kommer ha ditt önskemål i åtanke.När du minst anar det så kommer ett inlägg om att din order är klar.

    SvaraRadera
  3. Men oj *harkel* Det var nog inte riktigt så jag menade, frugan skulle nog få fnatt. Du kan väl vara snäll och slänga iväg en kontrollfråga när det beger sig så ska jag jobba på att övertyga frugan så länge.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg