Mentalt ögonbad

Efter en dag på jobbet känner man sig halvrisig, ja rent av lite grinig. Det känns alls inte lockande att byta om för att gå ut och gräva. Autopiloten träder in och utan medvetna tankar slutar man ombytt, grävande i ett trångt schakt på knä utomhus. Väl grävande inträder ett tranceliknade, meditativt tillstånd där alla tankar, spänningar och irritationsmoment löses upp. Denna till synes helt meningslösa sysselsättning fungerar som ett mentalt ögonbad och jag kan ladda batterierna inför en ny dag.

Processmässigt så ser övning ut som följer. Jag gräver upp jord ur ett trångt schakt med en trädgårdspade. Jorden fyller jag i en hink som jag tömmer i min såll på skottkärran. Där sållas stora stenar ut och läggs i en hink och komposterbart material som läggs i en annan hink. Stenarna töms sedan hinkvis där poolen ska anläggas och komposterbart hamnar på komposten.Den sållade jorden töms sedan i anslutning till kantstenen vid pelargångenoch krattas ut för att bli jämn och fin. Nu ska vi bara strö på lite gräsfrö.Imorgon gör vi om samma sak igen och jag hoppas det mentala ögonbadet åter förlöser Sisyfos.

Kommentarer

Populära inlägg