Slutkörd testpilot

I morse när Sisyfos skulle hämta utrustningen på YRC ville de att Sisyfos skulle bli testpilot på deras nya bergborr. Då det inte fanns något vikt till den nya borrmaskinen så var Sisyfos lite skeptisk men den nya skulle vara avvibrerad och allt. Till slut blev kompromissen att Sisyfos fick med två maskiner och ett löfte om att testa den nya maskinen.
Den nya hade ett handgasreglage som var bra och som gjorde det möjligt att finjustera när man hade en trasslig anslagsplats. För övrigt var den sämre än den gamla borren, utblåset var klent vilket innebar att man stod i ett dammoln, det var dålig fart på slag och rotation vid full gas, och, vilket är det viktigaste, man var tvungen att tynga själv och då var det inte mycket bevänt med avvibrationen.

Sisyfos kom att använda den gamla borren, med tyngd, till de vertikala hålen och den var betydligt mer effektiv samt skonsam mot Sisyfos kropp. Det horisontella hålen kördes med den nya och blev det som var utslagsgivande för Sisyfos.
Det horisontella borrandet tog nästan knäcken på Sisyfos men alla utmärkta borrställen och lite till borrades. Totalt körde Sisyfos från klockan nio till kvart i sex, med en halvtimmes lunch. Sisyfos var helt slut när han tog kväll och det var i ultrarapid han lyckades plocka ihop all utrustning så att den kan lämnas tillbaka imorgon.

Imorgon ska Sisyfos städa upp så gott han kan och mäta hur många borrmeter det blev denna gång. Det kändes som om det blev mer än förra gången men det återstår att se. Det är horisontalborrandet som är tidstjuven och det som kommer avgöra om det blir bra effektivitetsmått.

Kommentarer

  1. Hej Sisyfos!
    Hittade precis din blogg och till att börja med kan jag säga att jag finner ditt arbete rent fantastique!
    Fann bloggen då jag googlar lite om att lägga ölandssten som jag snart skall göra. Bara min entré sådär typ en 40 m2 lite uppför från gatan med några trappsteg. Du verkar kunna det här med öland, har du några tips till en nybörjare? Det jag mest undrar är vad du har för recept på hårdfog?

    Mvh Johan

    SvaraRadera
  2. Hej Johan

    Tack för de snälla orden, alltid kul när läsare hittar hit och känner att de får något med sig på köpet. Jag utgår från att Du gjort ett bra underarbete, med markduk och padda bädd. För att du då ska få bra fog ska du lägga stenarna så att det blir 2 centimeters fog mellan var sten. Har du mindre så blir det svårt att få i bruket. Sedan blandar du en del cement med tre delar murarsand, mixa det så att konsistensen är lite åt havregrynsgrötshålletDet får inte bli för vått bruk får du blöder bruket in över stenen. Se sedan till att du har en fogslev (en väldigt smal sak), sen är det bara att tålmodigt pilla i fogarna. Sluta fyll i precis innan du kommer upp till stenkanten. Slutligen slätar du till med fogsleven genom att dra upp lite av fukten i bruket (det här är svårt att beskriva men du märker det när du håller på. Se för guds skull till att ha någon form av knäskydd, för det är knäna som tar mest stryk av detta.

    Lycka till

    Vänligen

    Sisyfos

    SvaraRadera
  3. Hej igen. Nu är det fru Sisyfos vid pennan (den som faktiskt lägger fogbruket i vårt projekt).

    Med svaret från Herr Sisyfos kan man lätt få för sig att det är han som håller i den tunna fogsleven, vilket i denna familj inte är fallet, utan det är nämligen jag som har det som specialitet eftersom det är ett väldigt pilligt göra. Bruket måste vara, som Sisyfos säger ovan, som havregrynsgröt men det får heller inte vara för torrt. Ytterligare mycket viktigt är att vara väldigt lätt på handen när man slutligen slätar till bruket. Kan även rekommendera att ha ett bra sittunderlag och en dos tålamod. Lycka till!

    Vänligen Fru Sisyfos

    SvaraRadera
  4. Oooh! fantastiska tips! Tackar ödmjukast. Jag har också sluttningstomt så jag behöver all experthjälp jag kan få.
    Jo, underlagsarbetet pågår just nu. Precis som Sisyfos tipsar om så ska bärlagret paddas ordentligt och sedan markdukas. Passar på att dra några frågor till:
    Jag har förstått att det ska vara t ex stenmjöl att sätta stenarna i? Eller finns det någon bättre krossprodukt? Sand? Hur tjockt ska man sätta i?
    Trappsteg? Jag har tänkt köra som i era trappor med typ två 7-8 cm tjocka som blir ett steg när de ligger travade. Ska man ha bruk emellan och vad har ni för recept på det i så fall? Betongfyllnad bakom va?

    Mvh Johan

    SvaraRadera
  5. Hej Johan

    Du anar inte vad kul det är att kunna hjälpa till så du är mer än välkommen med frågor.

    Problemet med att lägga ölandssten är att alla stenar är olika tjocka, såvida du inte varit osedvanligt noggrann vid beställningen av stenen. Vill du ha en plan ytbeläggning så nödgas man anpassa bädden för var sten, vilket tar mycket tid. Sisyfos har funnit att det är bättre att sätta ölandssten i betong så att man kan knacka ner stenen i rätt nivå. Respetive sten och betong binds i sin tur ihop med armeringsnät. Du kan läsa mer om detta i bla detta inlägg http://sisyfos-och-stenen.blogspot.se/2010/07/en-ledig-dag.html, där jag under 2010 stenlade på en paddad bädd. Du behöver 3 till 5 centimeters spelrum för betongen att anpassa nivån på stenarna, dvs om du lägger en sten som är fem centimeter tjock så bör djupet till den paddade bädden vara 8-10 centimeter och där betongen utgör mellanskillnaden.

    När det gäller trappsteg så har Sisyfos huvudsakligen skapat trappsteg som är 16 centimeter höga och 32 centimeter långa trappsteg. Även här rekommenderar jag att läsa inlägg om det arbete som gjordes under hösten 2014, tex följande inslag http://sisyfos-och-stenen.blogspot.se/2014/10/ge-och-ta.html. Stigstenen lägger du på ett encentimeters lager av murbruk som dras in 5-10 centimeter från kanten, för att bruket inte ska synas. Denna murbruksbädd ger ett litet utrymme för horisontell anpassningen men ser främst till att stenen ligger still. Murbruket blandas av en del cemenet och tre delar sand, och ska inte vara för blött (då rinner det bara ut och blir synligt).

    Lycka till och återkom gärna med frågor eller återkoppling hur det gick.

    Vänligen

    Sisyfos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja du Sisyfos. Jag skulle önska att jag hade all den tid jag misstänker att du lägger ned. Egentligen vill jag också kunna förändra hela min värld (tomt) med sten, mer och mer ju mer jag grottar ned mig i din blogg.
      Tyvärr ser sanningen nog ut så att som 36-årig två- och småbarnsfar tillika hemmansägare med andra renovativa åtaganden i fastigheten så har man inte all tid i världen och man måste välja sina strider.
      Jag får nöja med mitt lilla "torg" utanför entrén och 10 meter gång upp från gatan. Totalt 16 + 10-15 kvm beroende på gångens bredd.
      Jag hade tänkt få klart det här innan hösten så frågan är om det här är genomförbart och vilken metod som är lämpligast? Ska jag lägga sten i betong på ditt vis så verkar det som om man måste vänta på att betongen stelnar under varje sten. Jag har tänkt börja vid gatan och lägga mig min väg uppåt. Eller ska man köra på typ stenmjöl om man nu har t ex en stor och stark svåger som hjälper en under en begränsad semestervecka, spar man tid då?
      Så många frågor och så få svar inser jag. Min stenresa har ju dessutom precis börjat. Har bott i huset i två år och tidigare somrar byggt två sprängstensmurar. Sten är verkligen fantastiskt!
      Ska absolut återkomma med återkoppling. Har du någon annan kanal du föredrar så kan vi använda den. Annars funkar kommentarsfältet här, svårt att skicka bilder om man vill bara.

      Med vänliga hälsningar och hopp om fortsatt korrespondens.
      Johan

      Radera
  6. Hej Johan

    Sisyfos metod har nackdelar. För att kunna lägga ny sten så måste man stå på lagd sten. Om den då ligger i betong måste den härda först. Så givet den tid Du har till förfogande så är det nog bäst att lägga i en bädd av paddat stenmjöl.

    Eftersom ölandsstenen tjocklek varierar så rekommenderar jag Dig starkt att sortera upp den sten Du har så att Du har en hög med 5cm, en med 6 cm osv. Börja med att lägga de tjockaste stenarna längst ner mot vägen. När Du sedan går över till nästa mindre tjocklek för Du på ett lager stenmjöl som tar upp mellanskillnaden (vilket Du enklast kollar med tummstock mot lagd sten). Så fortsätter Du med successivt smalare sten till dess Du kommer i mål. Det är mycket enklare att föra på stenmjöl än att gräva bort.

    Ju större sten Ni lägger desto bättre ligger den. Istället för att lägga små passbitar så rekommenderar jag Dig att såga till passformen i görligaste mån och kanthugga stenen lite lätt så att den ser ut som en naturlig kant. Små stenar kommer alltid att röra sig och blir med tiden ögonsår (frosten lyfter dessa enklare med tiden helt enkelt).

    jag rekommenderar vidare en gångbredd på 120 cm, så att två personer kan gå obehindrat bredvid varandra. Breda gångar ger ett generöst och inbjudande intryck.

    När Ni lägger stenen, Du och Din svåger, så försöka att lägga den i stenmjölet så horisontellt som möjligt. Lägger Ni den med minsta lutning så gräver den upp en vall som stenen sedan kommer att ligga och vicka på.

    När Du lägger stenen på en bädd av stenmjöl tycker jag inte att Du ska foga med bruk. Över åren kommer stenen att röra sig med frosten och det ser bara sorgligt ut med spruckna bruksfogar. Använd istället fogsand vilket ser snyggt ut, anpassar sig efter rörelser och som lätt kan fyllas på.

    Ser fram mot att se hur det går för Dig Johan. Du och Din svåger kommer att känna av ryggen efter att ha lagt men inget (i mina ögon) är så snyggt som 30 kvm vällagd ölandssten.

    Denna blogg ger begränsade möjligheter för de få som kommenterar att skicka bilder, men en länkt till typ Instagram eller Picasa bör funka.

    Så låt oss hålla kontakt och meddela gärna va Du gjort så lyfter Sisyfos gärna fram det i ett inlägg, till gagn för den lilla läsekrets som följer denna blogg.

    Varma lyckönskningar Johan

    Vänligen

    Sisyfos

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg