Vikten av bra verktyg

Rätt mycket kan göras med den enkla uppsättning verktyg som jag hade, men hur man än gör uppstår behovet av att ha andra verktyg än de som fanns till hands. Här hade jag den utomordenliga turen att bo nära Hyreshuset i Täby. Hyreshuset hyrde ut allsköns verktyg, för alla tänkbara och otänkbara behov, till såväls proffs som amatörer. Det fanns flera olika verktygsuthyrare, vid sidan av Hyreshuset, men Hyreshuset låg nära och hade två ytterligare fördelar. De hade öppet på lördagar och man kunde hyra maskiner så kort tid som fyra timmar.

Mitt projekt var och är ett fritidsprojekt. Jag måste, som de flesta andra, jobba dagtid för att kunna bidra till familjens uppehälle. Att göra om i trädgården och bygga med sten måste därför göras på kvällar, helger och semestrar. De flesta verktygsuthyrare riktar in sig på proffskunder, med öppettider som därmed inte passade mig. Med Hyreshusets lördagsöppet, i en lokal på gångavstånd fick jag en möjlighet att komma åt verktyg som jag annars inte hade råd med. Tänkte jag igenom det som skulle göras ordentligt, så hann jag dessutom göra det som skulle göras på den kortaste och billigaste hyrestiden, fyra timmar. Jag har t ex hunnit kompaktera 300 kvm yta med en markvibrator som släpades upp och sen ner de tio höjdmetrarna inom det tidsfönster som fyra timmar medgav.



Ett vanligt återkommande behov var att förankra grundfundament och murar i berget. I bilden ovan ser ni armeringsjärn, förankrade i berget sticka upp ur betongfundamentet. Dessa armeringsjärn ses sedan förankra skrotstensmuren. Vidare kan ni kanske också se en serie hål på väg snett upp från murhörnet, där armeringsjärn sätts vartefter muren arbetar sig uppåt. Så länge som jag sen arbetade med skrotsten av granit funkade det att arbeta med hammare och stenmejslar.

Skrotstenen av granit är tämligen lätt att bearbeta med hammare och mejslar. Ska granit delas, ritsas först en markering där stenen ska delas. Därefter fortsätter man att hugga upprepade gånger längs ritsad markering, så att man tar i lite mer för varje gång man börjar på nytt längs markeringen. Rätt snart så delas stenen längs den markering som gjorts. Det var denna upparbetade färdighet som jag sen skulle tillämpa på ölandsstenen.

Ölandsstensmuren, som skulle klä skrotstensmuren, skulle vara 30 cm djup. Ölandsstenen i sin tur var såväl djupare som grundare, så min tanke var att hugga till de som var för djupa. Att hugga i ölandssten, på det sätt som jag lärt mig göra med granit, hade dock katastrofala följder. Till skillnad från granit, som inte har någon struktur att tala om, så är ölandssten en skiktad sedimentssten. Varje försök att dela ölandsstenen längs en tänkt linje på ovansidan misslyckades. I regel sprack stenen i en helt annan riktning än den jag tänkt mig. Mitt svar på detta var inledningsvis att bara välja ut sten med djup mindre än 30 cm, men rätt snart så var jag tvungen att finna en lösning för att kunna kapa stenen. Speciellt med tanke på att jag nu verkade behöva kapa ölandsssten hela tiden.



Trädgårdsanläggaren, som sålde mig stora mängder sten, rekommenderade mig att köpa en bensindriven stensåg från Husqvarna. Men en sån apparat skulle ha kostat mig drygt 15 000 kr, vilket var helt otänkbart. På Hyreshuset förhörde jag mig om möjligheten att köpa en begagnad, utan framgång. I stället så föreslog de mig att köpa en större eldriven vinkelslip, med diamantklinga, av märket FLEX för mindre än en tredjedel av den bensindrivnas kostnad. Efter att ha kollat runt lite, och förvisso hittat billigare alternativ, beslöt jag mig ändå att ta det av Hyreshuset förslagna alternativet. Jag har nu använt min FLEX-såg i drygt elva år och har bara gott att säga om den. Trots att jag torrsågat otaliga ölandsstenar sen inköpet har jag bara bytt diamantklinga en enda gång.

Hyreshuset var ett vattenhål som låg nära, med personal som var trevlig och öppettider som passade amatörer som mig. Men det var väl för bra för att vara sant eftersom Hyreshuset sedemera köptes upp av Cramo. Med Cramo som ny herre ändrades öppettiderna så att de avpassades för proffs och minsta hyrestid förlängdes till en dag. Cramo, fd Hyreshuset, ligger fortfarande geografiskt nära, men det har aldrig befunnit sig så långt bort från mig som sen övertagandet.

Kommentarer

Populära inlägg