Digging 4 victory

Så här tidigt på säsongen går det inte att arbeta med murbygge eller betong eftersom frostrisken hänger i luften var kväll. Men tiden kan användas till att gräva, och det blev helgens tema. För att rekapitulera tidigare inlägg är detta också ett nödvändigt projekt eftersom berget måste blottläggas för säsongens murbygge.

När helgen inleddes såg området som skulle grävas ut såsom bilden ovan visar. I och med att jag tar bilder numera, bla för denna blogg, så dokumenteras det framåtskridande som görs. När man står där och gräver känns det däremot ändlöst och det känns som om man inte kommer någon vart. Bilderna ger därför ett mer påtagligt bevis på framtåtskridande.

En del av jorden som grävs fram harpas direkt, i min hemmabyggda harp ovan. På så sätt får jag fin sönderdelad jord, fri från sten och ogräs, som jag ska fylla delar av terrasserna högre upp med. Där ska jorden också berikas och blandas med färdigbrunnen kompost så att jag skapar de bästa odlingsbetingelser. Transporten uppåt får dock vänta eftersom terrängen ännu inte tillåtera att jag börjar köra upp allt med min motordrivna skottkärra Slitvargen. Än är det för blött och lerigt och jag skulle bara köra sönder mark och slira omkring.

Istället får jag kärra ner jord och lägga den på högen, så att den kommer bort, och bära upp bortsorterade stenar för hand och i hink. Jag kan inte påstå att det är det mest effektiva sättet att forsla bort sten. Normalt så använder jag Slitvargen även till detta, men omständigheterna gör att jag får anpassa mig efter läget. Det finns dock en fördel i att en full stenhink, som ses i bilden, tvingar mig att avbryta det monotona grävandet, och omväxling förnöjer som sagt var.

Småstenen bärs sedan upp och fyller sakta upp den del av de övre terrasserna som ska bli en uteplats. Som kan ses i bilden ovan så rör det sig om en kvadratisk yta som är 4,5 m x 4,5 m. Med hänsyn till berg och murar så har den varit formad som en tratt med ett djup på drygt 2 m. När jag insåg att jag behövde fylla volymen med icke frostbrytande material, typ småsten eller makadam, så kändes även detta oöverstigligt. Men som synes har jag sakta men säkert fylla upp. Sten för sten, hink för hink och skottkärra för skottkärra. I stengropen kan man också se en hög med brännbart material, brädbitar, rötter etc som uppkommer under en säsong och som ska eldas upp i dessa majbrasetider.

När vi nu ändå står på den del av övre terrassen som ska bli en uteplats kan vi vända på blicken och titta nedåt på området där jag gräver. Ni ser då vårt hus entré till vänster och längst ner gatan och det hus som rökaren bodde i ( ni kommer väl ihåg rättshaveristen som tvingade min bygglovsansökan till Svea hovrätt). Det är minsann ingen dålig lutning på tomten.

När helgen närmade sig sitt slut så hade såg utgrävningsområdet ut som bilden ovan. En gammal kinesisk gåta frågar sig hur man flyttar ett berg. Svaret är att man flyttar ett berg en spade i taget. Så känns det för mig just nu. Sakta men säkert, spade för spade och sten för sten försvinner jordberget och frilägger det riktiga berget varpå mur ska uppföras. Nästa helg, påskhelgen, blir det förhoppningsvis mer av samma sak.

Kommentarer

Populära inlägg