Avery Solomon helgen

I helgen som gick höll bokförläggaren salong i sitt hem. Där kunde de med en tusenlapp för mycket lyssna till den kände och uppskattade Avery Solomon prata om "uppvaknandet ur den materialisitiska illusionen och uppfyllelsen av vår andliga bestämmelse". Jag hade tidigare, http://sisyfos-och-stenen.blogspot.com/2009/09/besok-fran-absurdistan.html, blivit inbjuden till detta med bokförläggarens uttryckliga önskemål om att jag med mitt byggande och väsnande skulle påminna åhörarna om verkligheten.

Dylikt navelskåderi är inget för Sisyfos, som är satt att flytta sin sten, men likafullt skulle han visa hänsyn och inte använda verktyg som väsnades. Helgen skulle Sisyfos och fru använda till att sålla jord och fylla övre terrassen med. Men det lackar mot jul och vissa delmoment måste färdigställas innan frost. Därför tog jag ledigt på fredagen för att kunna bocka av något på "måste göra"-listan. Hög alternativkostnad men vad gör man inte för grannsämjan.

För att kunna vara så effektiv som möjligt under fredagen så användes förra veckans kvällar till formarbete. Genom att använda veckans kvällstimmar fram till skymningen lyckades jag färdigställa sista formen för betongfundamentet vid avloppskulverten. Gammalt stålskrot, som ett bortsågat stålräcke, skulle gjutas in och armera konstruktionen

Jag passade samtidigt på att flytta glidformen för att bygga vidare på betongfundamentet där pelargången ska anläggas. För att kunna dryga ut betongåtgången passade jag också på att högtryckspola skrotsten som lades i anslutning till gjutstället. Sålunda var jag redo för fredagen.

På fredagen var jag tidigt på Byggmax, köpte sex säckar cement och lite armeringsnät. Armeringsnäten behövs för att vertikalt binda ihop de olika horisontella lager som följer av det kommande stenarbetet. Då detta är det sista lagret på grundfundamenet vid avloppskulverten så ska vertikala armeringsnät i nu.

Resten av fredagen blev ett linjelopp där blandare på blandare med betong gjordes. Arbetet gicks snabbt men var fysiskt mycket tungt. När dagen var slut, och maskinerna tystnade, var dock betongfundamentet vi avlopsskulverten klart och pelgargångens grundfundament ännu lite närmare färdigställande.


Med fredagens insats kan jag bocka av det som stod högst på min "måste göra"-lista och kan äntligen börja fundera på att bygga murar med sten. Det har tagit en hisklig tid att nå hit, första allt grävande och sedan allt formarbete och fundament-gjutande, men nästa vecka, när maskinerna får gå igen, hoppas jag kunna visa bilder på murar som långsamt arbetar sig uppåt.

Kommentarer

Populära inlägg