The Big Push

I helgen som gick gjorde min fru och jag en gemensam insats för att städa undan allt och göra klart för att gjuta på flera ställen. Tråkigt nog kunde vi inte arbeta annat än på olika håll men vi sammanstrålade för trevliga fikor vid flera tillfällen. Min fru hjälpte mig och bar all kapad och upphuggen ved som vi nu fått till den övriga veden.
Under tiden grävde jag ur det sista ur servitutschaktet som varit min huvudsyssla den senaste tiden. Med berget renspolat väntar jag nu på lite torrare väder så att vattnet som samlats i schaktets botten försvinner och formarbete kan påbörjas. Jag är förbluffad över hur djupt ner jag var tvungen att gräva eftersom schaktbotten befinner sig nästan 2,5 m under marknivå. Grävandet har varit bra träning men har känts tröstlöst monotont.Eftersom jag arbetar med klena glidformar kan jag inte gjuta stora arbeten i ett svep. I stället måste jag gjuta i etapper vilket gör respektive projekt mer hanterbart. Men eftersom var liten gjutetapp är så begränsad måste jag arbeta på flera olika håll för att jag inte ska bli stående i väntan på att en liten deletapp ska brinna klart(det heter så när betong torkar). Därför måste jag ha flera olika delprojekt på gång samtidigt.I ett tidigare inlägg, http://sisyfos-och-stenen.blogspot.com/2009/05/omvaxling-fornojer.html, grävde jag och gjorde rent för ett annat sådant delprojekt. I helgen byggdes den form upp som ska separera betongen från jorden. På hitsidan kommer formen att utgöras av temporära glidformar av gjutplywood.
Med formen på plats spolade berget rent med högtryck. De stora stenar som ska dryga ut betongen spolades rent och baxades på plats i närheten av delprojektet. I samband med detta började jag också att spola rent mindre stenar som ska fylla ut de tomrum som de större stenarna lämnar. För dig som läsare verkar kanske detta som rena galenskaper, men betongens vidhäftning till renspolade stenar är mångfaldigt större än den är till dammiga och jordiga stenar. De renspolade stenarna ligger till vänster i bild och skitiga stenar ligger till höger i bakgrunden.Jag håller även på att anlägga en gång på de över terrasserna, men för att få den i rätt nivå så måste jag gjutfylla den. Den minnegode kommer kanske ihåg http://sisyfos-och-stenen.blogspot.com/2009/03/att-flytta-berg.html, där jag förlade större spräckta bumlingar där gången skulle vara. Under vintern och i samband med bumlingflytten blev gången belamrad med material som var tvungen att röjas undan.
Eftersom jag ska arbeta med material som befinner sig där jag ska arbeta så måste jag dela upp detta delprojekt i två delar, ett där material förvaras och ett där jag arbetar med materialet.Först röjde jag bort allt som förvarats på det som skulle vara arbetsplatsen. Sedan spolade jag rent med högtryck, såväl arbetsplats som bumlingar. Därefter uppfördes en glidform, genom att spjärna fast gjutplywood mot befintligt murverk och fundament. Detta delprojekt är utomordentligt för de eventuella betong och murbruksslattar som alltid uppstår. I stället för att kasta bort blandat bruk är det bara att använda det för att gjuta fast ytterligare en sten.Slutligen röjde jag undan en stor mängd sågad ölandsstenskvadrater som används för att bygga vägg i vattenspegeln. Under vintern har de förvarats vid grannens Forsythia men på dess ställe ska jag nu slutföra krönstensmurandet.

I samband med att jag plockade bort ölandsstenskvadraterna passade jag på att sortera dem efter deras användbarhet. För att vara användbara vill jag att stenen ska se så likartad ut som möjligt och vara fri från sprickor och urslagna skärvor. Jag vill bygga på den vägg som ni ser till vänster i förgrunden ovan med tre skift till, för att förhindra att någon från grannen trillar ner i vattenspegeln. Grannen har funderat på detta sedan förra sommaren så det är hög tid att be om ett svar. Helst vill jag slutföra denna del innan sommaren är klar. Krönstensmurandet är det dock bara att trumma fart på nu.I och med detta har jag nu fyra delprojekt klara för gjutande och det enda jag inväntar är att frostrisken försvinner. Har jag riktig tur så gjuter jag till helgen. Äntligen.

Kommentarer

Populära inlägg