Byggplatslogistik

Tack vare dokumenterandet av mitt projekt i denna blogg så har jag insett vidden av det logistikproblem som jag hela tiden måste lösa, allt eftersom projektet framskrider. För att inte tala om all den yta som krävs och de transporter som bli nödvändiga. Låt oss börja med de sand och gruskasuner jag har byggt framför entrén.
För att undvika sand och grushögar på gatan har jag konstruerat dessa kasuner av lastpallar och presenning, för att hålla materialet på plats och åtskilt från varandra och marken. Kasunerna befinner sig precis så långt in så att Stockholms Åkeri kan lossa materialet inne på tomten med kranskopa och så att det inte ligger på vägen och stör grannar och trafik. Kasunerna är inget skönhetsverk utan en tillfällig förvaringsplats som byggts upp till en minimala kostnad. Cementblandaren i sin tur står i anslutning till dessa kasuner för att underlätta själva betong och murbruksblandandet.
Färdigblandad betong och murbruk måste sedan transporteras med hjälp av min oumbärliga Slitvarg, se http://sisyfos-och-stenen.blogspot.com/2009/04/slitvargen.html, uppför backen och uppför rampen till övre terrasserna där det används.
Där jag ska konstruera murar och fundament måste jag gräva fram berg för att skapa stabila och hållbara grunder.
När jag gräver ut måste jag dock ha plats för det material som grävs bort. Stora stenar används för att dryga ut fundament som inte har annat än tryckpåkänningar som grundfundament och gångar.Mindre sten och grus, som seprareras vid sållning av utgrävda massor, används som dränerande och icke tjälskjutande fyllning på platser som ska stenbeläggas men som är för omfattande för att fyllas homogent med sten och betong.
Kvarvarande framsållad jord fyller ut de planteringsutrymmen som växer fram under projektets gång. Tack vare sållningen blir jorden finfördelad och lucker, och befriad från sten, ogräs och rötter.
Komposterbart material som uppkommer i den normala skötseln av en trädgård, gräsklipp, löv, kvistar och grenar, komposteras på en plats som inte är i vägen för underhåll och konstruktionsarbete. Även komposten har konstruerats med minsta möjliga ekonomi, eftersom det är temporära strukturer som flyttas vart efter projektet framskrider.
Färdigkomposterat material används sedan som tillsatt jordförbättring till den sållade jord som lagts i konstruerade planteringsutrymmen.
För att bygga allt måste jag ha väldiga mängder av ölandssten som sorterats efter tjocklek. Under hösten forslas stenen upp från gatan och sorteras under nästföljande vår. Sortering efter tjocklek är absolut nödvändig för att möjliggöra ett effektivt byggande, där tidsåtgången ligger i att hitta rätt sten att lägga. Det är stor fördel om stenupplaget dessutom ligger i nära anknytning till aktuell konstruktionsplats. Eftersom stenförvaringen är skrymmande blir det dock en kompromiss hela tiden.
Vidare måste jag ha virke nära tillhands för att bygga de glidformar som krävs vid muruppförandet och gjutandet. Formbygget är anpassat efter glidformarnas tillfälliga natur och det faktum att påkänningarna inte blir så stora och snabba som vid yrkesmässigt gjutande. Börjar glidformen ge sig eller kalva så hinner jag förstärka och reparera innan skada är skedd men då krävs att jag har nära tillgång till virke och lagningsmaterial.

Ska jag vara helt ärlig så ser nog stora delar av min tomt ut som ett kaotiskt bombnedslag, med bråte till synes överallt. Om min fru skulle få fnatt och kalla in en galning som Arga Snickaren (vad han nu skulle göra på min tomt?), http://sisyfos-och-stenen.blogspot.com/2009/03/arga-snickaren.html, så skulle han gorma och härja om att allt ska slängas i en avfallscontainer. Istället för att använda material som finns tillhands, och göra det bästa med det som finns, så skulle jag då förmodligen behöva köpa in tonvis med nytt material. Bra TV men katastrofal ekonomi.

Det finns en plan,en ordning och ett syfte med allt. Med detta inlägg så hoppas jag att jag förtydligat det som vuxit fram under alla projektets år och som bara funnits i mitt huvud så här långt. Det kommer att bli snyggt men vägen till slutprodukt är lång, mödosam och kantad med bråte.

Kommentarer

Populära inlägg