Flygande start på Kristi Himmelfärd

Halvdag på onsdagen och sedan Kristi Himmelsfärd och långhelg. Det var som upplagt för en superproduktiv helg. Först iväg till Coop Bygg för att köpa en ny högtryck för 695 kr. Superpris, måste jag nog säga. Liten och lättflyttad och därmed perfekt för mina ändamål. Sedan iväg till Jula för att köpa en skruvdragare för 200 kr. Jag är väl medveten om att det kvalitetsmässigt inte är något av värde jag köpt, men priset är ju sinnessjukt lågt, och den fungerade. Tvåhundra kronor räcker ju inte ens till ett nytt batteri till min Festtool så skruvdragaren från Jula får duga.

Därefter bar det väg till ByggMax där jag införskaffade 17 säckar cement. Nu skulle här fixas i helgen. I ett nafs fixade jag till fundamentsformen som blev inte blev klar förra helgen. Tre armeringsjärn dubbades ner i berget. Sedan blåste jag rent för att kunna börja gjuta.För att slippa klättra upp och ner i med tunga betonghinkar så bestämde jag mig för att använda ett överblivet dräneringsrör som jag sparat. När jag numera återanvänder och finner nya användningsområden för sådant som andra skulle ha slängt, så blir jag besynnerligt glad. Mina tankar går speciellt till Arga Snickaren och hans slängningsiver, och var återanvändning känns som en stor moralisk seger över honom. Fånigt, javisst, men tillfredsställande

Tre meter rör gjorde mitt jobb superenkelt. Bara ställa dit hinken och sleva i, och sedan flytta röret vart efter. Snipp, snapp, snut och så var formen fylld. Det krävdes bara en sista nedklättring för att packa ner det sista med murslev och släta till.
Betongblandaren gick och mer kunde göras. Snabbt rev jag förra helgens glidformar som jag skrev om här http://sisyfos-och-stenen.blogspot.com/2009/05/glidformar.html. Ny glidform sattes på plats och kilades fast mellan befintligt fundament och bumlingar.
Med stenar, rentvättade sen tidigare, och betong fylldes glidformen snabbt. Härifrån krävdes det bara en gjutning till och sen var fundamentet i rätt nivå, vilken har markerats som ett svart streck på formens brädsida.Betongblandaren gick fortfarande och slukade cementsäckar. Det var lika bra att ge sig på nästa oavslutade delprojekt, stenkistan som skulle bli gång uppe på terrassen. Med betong och rentvättad sten byggdes nästa nivå upp där vi gjöt förra helgen.

Denna nivå är den sista i stenkistan. Därpå ska jag sen lägga ölandssten i en bädd av betong. Men för att göra tillräckligt rum för såväl ölandssten som betong var jag tvungen att avsluta stenkistan ca 12 centimeter under färdig nivå. För att hålla koll på detta gjorde jag i all hast en enkel mall av befintligt material. Poäng igen mot Arge Snickaren med andra ord.Vilket tempo, vilken fart. Jag hade fått en flygande start på långhelgen.

Kommentarer

Populära inlägg