Vårexplosion

Våren fullkomligen exploderar runt oss just nu. För knappt en månad sen, http://sisyfos-och-stenen.blogspot.com/2009/03/global-warming.html, låg snön centimeterdjup och frosten gjorde marken betonghård. Nu, en månad senare, sprintar klimatet och naturen mot högsommar.

Våren är lurig och frostrisken hänger i luften hela tiden. Min plan har varit att göra undan utgrävningar, städning och formsättning medan frostrisken var överhängande, för att kunna starta med gjutande och murverk så fort omständigheterna tillät.

Jag var snabbt ur startblocken och har lagt in fjorton arbetsdagar sedan snön försvann. Men våren spurtar om mig nu. Det känns som om jag förslösat tid fastän det inte är så. I helgen måste formar komma på plats så att jag inom kort kan börja gjuta.

Våren var sen i starten men har en furiös spurt. Tävlingen mellan säsongsvädret och Sisyfos är som berättelsen om haren och sköldpaddan. Vi får väl se om inte sköldpaddan Sisyfos kan hämta igen detta innan säsongen är slut.

Kommentarer

Populära inlägg