Fylleriövning

Närhelst tid ges så hackar jag långsamt ner den jordhög, som syns till vänster i bild, och sållar jorden. Den sållade jorden ska sedan användas för att fylla de växtkasuner som finns på övre terrassen. När det gäller den högra terrassen så måste jorden vara på plats för att jag ska kunna lägga krönstenen på plats, vilket jag beskrivit i ett tidigare inlägg.

Eftersom jag inte kunde göra mer på muren efter att ha murat fast de sex stenarna, se http://sisyfos-och-stenen.blogspot.com/2009/09/fartfalla.html, så öppnades möjligheten till fylleriövning. Vad som åsyftas med denna ordvits, i bästa Blandaren-stil, är arbetet med att transportera sållad jord till övre växtkasun. Innan jag satte igång så hade jag kommit så här långt.
När jag sållar jord var gång så sållar jag fram ungeför 600 liter jord, vilket ryms i ett utrymme skapat temporärt av tre stycken pallkragar staplade på varandra. Det tar förhållandevis lång tid att sålla, det ser mycket ut och det krävs sju till åtta vändor upp och ner med Slitvargen för att tömma innehållet, men på plats är förändringen marginell.


Det krävs mer sållning och fler transporter för att fylla utrymmet. Även detta vill jag göra innan frost för att kunna mura fast raden av krönsten till höger i bild. Ett till Sisyfos-arbete med andra ord. Det ligger något masochistiskt i det faktum att allt arbete bara leder till än mer arbete, men alla uppgifter som tarvar på färdigställande innan frost får en att nyktra till snabbt.

Kommentarer

Populära inlägg