Lättare sagt än gjort

När väl det första lagret var på plats och murbruket stelnat, vilket jag beskrev i http://sisyfos-och-stenen.blogspot.com/2009/09/fartfalla.html, blev det en enkel övning att stapla sten och bygga upp med betong bakom. Som alltid låter det enklare än vad det är och framförallt så tar det mer tid än jag vill.

Tidsåtgången blir framförallt större av att stenarna inte är sorterade. Normalt brukar jag ha alla sten sorterad efter tjocklek, dvs en hör för stenar som är 5 cm tjocka osv för var centimeter. Men det har jag inte hunnit med än. Därför måste jag leta bland osorterad sten, vilket tar betydligt längre tid.

Vidare brukar jag använda vardagskvällar till att pussla och passa med stenar, så att jag kan vara effektiv under helgerna och gjuta allt på plats. Eftersom det skymmer allt tidigare nu så hinner jag inte längre hem efter jobbet och därför inte pussla mur. Det måste ske under helgerna, vilket tar tid och gör att jag kan färdigställa mindre mur än jag kan under sommarmånaderna.

Men även mindre dagsverken bygger mur och för var lagd sten kommer muren närmare sitt färdigställande. Jag kan också konstatera att de stenar jag fick av residenten, beskrivet i http://sisyfos-och-stenen.blogspot.com/2009/09/besok-fran-absurdistan.html, är en skänk från ovan. Dels är stenarna tjocka vilket bygger mur snabbt på höjden, dels är stenarna långa vilket bygger mur på längden. Så tack vare residentens stenar går det likväl snabbare än vad som annars skulle ha varit fallet. Men tjocka, långa och stora stenar är tunga så det sliter på Sisyfos, långt mer än det syns.
Till sist några bilder på helgens murbygge, när väl första lagret lagts.

Kommentarer

Populära inlägg