Smolk i bägaren

Såsom jag beskrivit helgen i mina två tidigare inlägg, så var det en helg full av sysselsättning. Nu var inte vi de enda i farten, tvärtom så ljöd hela grannskapet av verksamhet. Det måste ligga i alla husägares gener att dra fördel av fint vårväder för att sysselsätta sig utomhus.

Det visade sig finnas ett undantag, bokförläggaren. När vi hade det som trevligast, jag och min fru, så uppenbarar sig en oklanderligt klädd bokförläggare. För den som inte är bekant med bokförläggaren och hans ryggmärgsbetingade motvilja till kroppsarbete så rekommenderar jag http://sisyfos-och-stenen.blogspot.com/2009/06/arets-forsta-klagomal.html, http://sisyfos-och-stenen.blogspot.com/2009/09/besok-fran-absurdistan.html och/eller http://sisyfos-och-stenen.blogspot.com/2009/09/avery-solomon-helgen.html.

Jag hade tidigare under dagen uppmärksammat att bokförläggarens fru som vanligt var ute och slavade utan att tänka mer på saken. Men nu stod han åter framför mig så där onyttigt elegant som bara en arbetsskygg hustyrann kan vara.

Alldeles oavsett att hela grannskapet sjöd av aktivitet ålades jag utan vidare åthävor att inte föra oväsen, ety bokförläggaren skulle hålla vårsalong och meditera med likasinnade. Runt omkring oss ljöd det av gräsklippare, lövblåsare, kompostkvarnar och motorsågar och där stod jag häpen med den batteridrivna Slitvargen full av kompost och blev tillsagd att vara tyst.

När jag återfann fattningen frågade jag om bokförläggaren hört några ljud från oss eller Slitvargen. Det hade han inte men han ville stämma i bäcken. Jag markerade då att detta var det vi gjorde idag varpå bokförläggaren drog sig nöjt tillbaka.

Utan att gå händelserna i förväg så verkar det som om årets säsong kommer bli spännande. Kontrasten mellan Sisyfos och bokförläggaren kan inte bli större, men om han inbillar sig att han kan diktera villkoren för Sisyfos verk så stundar överraskningar. Stay tuned.

Kommentarer

Populära inlägg